Aan alle Healthy Fest gangers

Aan alle Healthy Fest gangers

13-06-2018

Dit weekend was je op Healthy Fest. Een heel weekend heb je jezelf ondergedompeld in de wereld van yoga, jumping fitness, body pump en bootcamp. Daarnaast heb je veel nuttige tips en adviezen gekregen om gezond(er) te eten. Je hebt zelfs gehoord dat je nooit meer hoeft te diëten (YES!).  Omringd door gelijken heb je genoten van het zonnetje en ben je heerlijk te rust gekomen.

Je hebt het hele weekend bewogen, goed en gezond gegeten en aandacht gehad voor de balans tussen werk en privé. Wat een genot! Tijdens dit weekend heb je dan ook bedacht dat je het vanaf nu anders gaat doen. Geen telefoon meer in de slaapkamer, gezonde dingen in huis en zeker drie keer per week naar de sportschool. Vanaf maandag ga je aan de slag met een betere versie van jezelf.

Maar hoe gaat het nu?

Inmiddels is het woensdag en vraag ik me af hoe het met je gaat. Je bent weer aan het werk en de wereld die dit weekend nog even stilstond draait inmiddels weer op volle toeren. Je bent alweer twee dagen laat thuisgekomen van je werk (want: deadlines), je hebt nog een feestje en een etentje gepland staan en je ouders willen je deze week ook nog even zien. Kortom, je agenda is als vanouds weer goed gevuld.  En het leek dit weekend nog wel zo makkelijk….

Op Healthy Fest hoefde je echter weinig moeite te doen om te bewegen of sporten, er was gezond eten in overvloed en werd er over niets anders gesproken dan een gezonde leefstijl. Kortom, alle randvoorwaarden voor ‘gezond gedrag’ waren aanwezig. In deze omgeving kwam je niet of nauwelijks in de verleiding om uitgebreid toe te geven aan de drang naar chips of chocolade en werd je constant gestimuleerd om in beweging te komen.

Geen kwestie van willen maar doen

Om de komende tijd succesvol aan de slag te gaan met je voornemens moet je starten én doorgaan met je doelgedrag, om uiteindelijk jouw gewenste gedrag te bereiken. Het volhouden van het nieuwe gedrag is vaak de grootste uitdaging. Uit onderzoek weten we namelijk dat veranderen niet zozeer een kwestie is van willen. Veranderen is vooral een kwestie van doen.

De grootste belemmering die mensen hier tegenkomen is het verschijnsel dat we in de psychologie kennen als inertia: een natuurlijke weerstand tegen verandering. Zelfs als je iets heel graag wil, zoals gezond eten of meer bewegen, spelen zich allerlei onbewuste processen af die erop gericht zijn om alles bij het oude te laten. Het kost tijd, moeite en energie om te veranderen. En wegen de voordelen van verandering wel op tegen de nadelen van het veranderen?

Maar jij bent nu op de goede weg. Op Healthy Fest heb je je voornemen nieuw leven ingeblazen en dat is positief. De uitdaging is nu om in korte tijd van willen naar doen te komen en om te gaan met moeilijke situaties waarin het nieuwe gedrag lastig vol te houden is. Je partner of vrienden die tegenstribbelen (‘Ah toe, doe niet zo ongezellig, neem ook een wijntje’) of de verleiding om na je werk iets te laten bezorgen in plaats van zelf te koken.

Stel een doel en help jezelf

De meest effectieve manier om dit te doen is door een doel te stellen. Hierdoor is de kans groter dat er in de praktijk ook daadwerkelijk iets terecht komt van je voornemen(s) tot gezonder gedrag. Een plan dat realistisch is en dat bestaat uit concrete acties. Een plan waar je zelf mee aan de slag wil (‘en niet omdat anderen dit ook doen’) en dat past bij jouw dagelijks leven met alle uitdagingen en verleidingen.

Om de kloof tussen willen en doen kleiner te maken, kun je je eigen mini-interventie ontwikkelen. Maak eens een als-dan plan. Deze plannen gaan namelijk verder dan alleen willen. Deze plannen beschrijven wanneer, waar en hoe je gaat handelen om willen om te zetten in doen. Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat deze relatief simpele interventies werken. Wil je hulp bij het maken van een als-dan plan? Kijk dan eens hier.

Je kunt jezelf ook nog een extra handje helpen door je huis gezond(er) in te richten. Jouw huis helpt je namelijk om gezondere keuzes te maken wanneer je veel gezond eten om je heen ziet en het ongezonde juist minder (of helemaal niet) zichtbaar aanwezig is. Wil je hier meer over weten, kijk dan eens naar deze handige tool van het Voedingscentrum.

Heb geduld en wees realistisch

Tot slot, wil ik je nog meegeven dat je jouw gewoontegedrag niet in een dag of week verandert. Bereid je er dan ook op voor dat het een keer misgaat, dat gaat zonder meer een keer gebeuren. Dat is niet erg. De vraag is: hoe ga je ermee om? Is het je gisteren niet gelukt om te gaan sporten? Denk dan niet: ‘nu is mijn week mislukt.’ Als je bij het maken van je plan al bedenkt hoe je omgaat met kleine terugvallen of faalmomenten, dan is de kans groter dat je weet wat je moet doen als het zover is. Je hebt een kleine misstap begaan, maar je kunt het diezelfde dag of week nog oplossen. Wees dus niet te streng voor jezelf. Wees vooral realistisch.

Tot volgend jaar op Healthy Fest?