KERNgezond: Alien Health Game leert kinderen (meer) over gezond eten?

KERNgezond: Alien Health Game leert kinderen (meer) over gezond eten?

23-03-2016

In een van mijn vorige blogs schreef ik over het onderzoek dat we uitvoeren naar de effectiviteit van een computertraining die gericht is op het weerstaan van ongezond eten en het stimuleren van bewegen. Dit is echter niet het enige onderzoek dat we uitvoeren op basisscholen in Limburg. Onlangs zijn we namelijk ook van start gegaan met een onderzoek naar de effectiviteit van een computerspel dat kinderen meer kennis zou moeten geven over (on)gezonde voeding. Ik leg je graag kort even uit wat we op dit moment aan het doen zijn. Maar eerst even een korte inleiding.

Een computerspel dat moet helpen bij het stimuleren van een gezonde leefstijl… uhmm is dat wel handig? Onderzoek heeft immers aangetoond dat de inname van energierijke snacks en frisdrank geassocieerd is met ‘zittende activiteiten’, zoals TV kijken en het spelen van computergames.1,2 Het frequent spelen van computergames zou daarmee eerder een ongezonde dan een gezonde leefstijl stimuleren. Een leefstijl die bestaat uit het overmatig consumeren van snacks en frisdrank en weinig tot geen lichamelijke activiteit. En dat willen we niet!

Allemaal waar…. Maar gelukkig zijn er de laatste jaren steeds meer beweeggames of actieve computerspellen op de markt verschenen. In deze games moet de speler zijn of haar hele lichaam bewegen om het spel te kunnen spelen. Denk bijvoorbeeld aan computerspellen waarin gedanst, getennist of geskied moet worden. Deze beweeggames zouden het  beweeggedrag van kinderen dus kunnen stimuleren in plaats van het te ontmoedigen en op die manier dus kunnen bijdrage aan een gezonde leefstijl. Geen wonder dat er vanuit de wetenschappelijke wereld dan ook volop aandacht is voor deze spellen. Het is namelijk erg belangrijk dat er eerst gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de effectiviteit van dergelijke games voordat ze op grote schaal verspreid worden.

Naast aandacht voor het gebruik van beweeggames bij het stimuleren van een gezonde, actieve leefstijl worden computerspellen ook meer en meer gebruikt om informatie over te brengen. Dergelijke spellen worden ook wel serious games genoemd. Het voordeel van dergelijke games boven voorlichtlingslessen of brochures is dat ze veel meer aansluiten op de leefwereld van kinderen en kinderen op een actieve manier aan de slag kunnen gaan met informatieverwerking.  Hoewel serious games een veelbelovende methode lijken te zijn om kinderen te bereiken, is er nog onvoldoende bekend of dergelijke games nu echt hun doel bereiken en dus daadwerkelijk bijdragen aan gedragsverandering.3

Samen met enkele collega’s startte ik daarom een onderzoek naar de (on)mogelijkheden van een serious game om kinderen op een leuke en effectieve manier meer te leren over voeding. Om dit doel te bereiken werd de Alien Health Game ontwikkeld. Een computerspel waarin spelers voedingsproducten moeten kiezen voor een Alien door het betreffende product met hun handen te selecteren. De Alien Health Game is enkele jaren geleden ontwikkeld door Embodied Games en richtte zich in eerste instantie alleen op Amerikaanse kinderen. Het afgelopen jaar heb ik samen met  Mina Johnson en Ken Koontz van Embodied Games gewerkt aan de Nederlandse versie van het spel. Daarnaast kregen we hulp van diëtiste Sophie Luderer, die ons hielp met het kiezen van geschikte producten en het vertalen van alle voedingsinformatie uit het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO). Super gaaf om samen te werken aan de ontwikkeling van computerspel waarin de educatieve component niet ten koste mag gaan van de speelbaarheid. Het spel moet immers leuk genoeg zijn om te spelen!

Tijdens het spelen van de Alien Health Game leren kinderen meer over de 5 belangrijke voedingsstoffen (vitamines, vet, eiwit, vezels en koolhydraten) en moeten ze op basis van de samenstelling van deze producten voedingskeuzes maken voor een Alien die onze planeet helpt te beschermen tegen buitenaards gevaar. Er wordt kinderen geleerd dat ze de voorkeur moeten geven aan producten met veel vitamines, eiwitten en vezels en weinig koolhydraten en vetten. Ze krijgen directe feedback na het maken van hun keuze doordat de Alien actief wordt bij een goede keuze en slaperig wordt door een minder goede keuze.

Een impressie van een oudere versie van het spel vind je hier.

Op dit moment testen we de effectiviteit van het spel op verschillende basisscholen in Limburg. Dit is een hele klus, want we willen ongeveer 100 kinderen twee dagen achterelkaar de game laten spelen! Na afronding van de dataverzameling kunnen we aan de slag met alle gegevens om zo te kunnen we bepalen of het spelen van de Alien Health Game inderdaad leidt tot een betere voedingskennis.

Ik houd jullie op de hoogte!

Referenties:

1 Salmon, J., K. Campbell, & D.A. Crawford. (2006). Television viewing habits associated with obesity risk factors: a survey of Melbourne school children. The Medical Journal of Australia, 184,64-67.

2 Vanderwater, E.A., M. Shim, and A.G. Caplovitz. Linking obesity and activity level with children’s television and video game use. Journal of Adolescence, 27:71-85, 2004.

3  Belloti, F. , Kapralos, B., Lee, K., Moreno-Ger, P., & Berta, G. (2013). Assessment in and of Serious Games: An Overview. Advances in Human-Computer Interaction, Vol. 2013